Thursday, June 16, 2011

pisang goreng bukan goreng pisang !!!

pada suatu hari, entah mcm mane aku bole terbangun awal.di saat sume kengkawan aku ngah lena dibuai mimpi, aku leh terjaga.da la sengsorang memandangkan mak aku g skola mengajar.seperti weekdays2 yg laen.tp memandangkan ari kejadian ialah ari rabu.so mak aku akn blek lmbt dan aku plak kena pndai carik mkn.time tuh dlm pukul 9 lebih, tiba2 perot aku da bnyk kali miskol ckp lapa.








"aduh.keta along pakai.nk g mana2 xpat.so, kena la masak sendiri."


mujurlah aku nie rajin tengok rancangan "Chef At Home" kt AFC channel.tp aku x mempraktikkan apa2 pun masakan dalam tuh.hahaha.aku pon trus g dapur.lepas belek2, aku ternampak pisang yg mak aku bli mggu lepas.aku pun berkata dalam ati,

"yes.menu untuk ari ni pisang goreng". simple,kenyang,cepat.hahaha


aku pun terus mengekol mak aku dan menanyakan resipi untuk membuat pisang goreng.nmpk cm simple tp kalo x kena bahan dya kn jd x cdap.da la tu menu untuk arini sebelum mama balek.so, aku bertanya pada yg pakar.kompem2 lah aku da mengacau sesi pengajaran mak aku tp mak mana x syg anak.mak aku pun bg la resipinya.




dpt jek aku trus try.xdala susah sgt n bahan dya pon xdala bnyk mana.kena ada tepung, air ngan pisang.tp dya nye ratio mesti betul.kalo x nnti jd keras.perghh.mcm chef lak aku.padahal wat pisang goreng jek.naseb la aku crik brg2 ni jmpa.sbb mak aku ni agak berjaya dalam perniagaan tupperware nya.sah2 la umah aku ni bnyk bnda alah tuh.nk diikutkan la, kalo tupperware ni bleh jd lego,kompem bleh wat taj mahal.punya la bnyk.so, dlm situasi ni, ia membantu aku mencari barang ngan mudah.





cara dya senang jek.amek tepung pastu cmpur ngan air.tp bancuhan mesti betul.bukan maen tabur jek.pisang plak kalo bleh potong la sbb nnti nmpak cm bnyk skit.kalo kita bli kt lua slalu komplain pisang goreng kecik la, keras la. sikit la.time ni la aku qadaq blek mane yg aku x puas ati.

pisang tuh aku belah dua jek bg besar.pastu aku pilih pisang yg da lembek jek.yg da over masak.yg keras sume aku tolak tepi.pastu aku goreng bnyk2.hahaha





memg puas ati gila.da la wat ikut sedap tekak.pastu bnyk lak tuh.hahaha.aku sorang jek yg nk makan tp aku wat mcm 5 orang punya makan.pastu nk setelkan mcm 10 orang yg makan.xsmpai 10 minit abes licin.hahaha.tp siyesly dye nye kenyang smpai mlm kot.sgt berpuas ati sbb tu first time aku wat pisang goreng pastu jdi plak.so, my suggestion, kalo korg lone ranger kt umah, wat la pisang goreng.sangat mudah, cepat, simple dan menjimatkan.

p/s: wat pisang goreng jek.riuhnya sekampung.hahahaha

No comments: